Armando CARTENI'
Insegnamento di MOBILITA' SOSTENIBILE
Corso di laurea magistrale in DESIGN PER L'INNOVAZIONE
SSD: ICAR/05
CFU: 8,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 64,00
Periodo di Erogazione: Secondo Quadrimestre
Italiano
Lingua di insegnamento | ITALIANO |
Contenuti | Il design ricopre oggi un ruolo centrale e sempre crescente nella progettazione delle infrastrutture di trasporto e dei servizi di mobilità. Numerose sono infatti le realizzazioni in tutto il mondo di stazioni dell’arte e/o eseguite con elevati standard artistici e architettonici, ovvero treni, aerei, bus e navi di alta qualità e confortevoli con cui ci spostiamo abitualmente. Nonostante ciò, ancora poco diffusa è la cultura e la pratica professionale di “misurare” il valore edonico della bellezza e del design nei trasporti, anche per meglio progettare, e quindi giustificare da un punto di vista economico-finanziario, queste opere di particolare pregio. |
Testi di riferimento | Dispense condivise durante il corso. Per approfondimenti: Armando Cartenì, Processi decisionali e Pianificazione dei trasporti, Lulu International, 2017. ISBN 978-1-326-46240-6. |
Obiettivi formativi | Le capacità conseguite dallo studente saranno conformi alle qualifiche definite dalla Comunità Europea. Si prevede che lo studente svilupperà le capacità di apprendimento che sono necessarie per continuare a intraprendere ulteriori studi nel settore del design per l'innovazione con particolare riferimento alla mobilità sostenibile ed al design delle infrastrutture e servizi di mobilità con un elevato grado di autonomia. Sarà in grado di applicare le conoscenze tecnico-teoriche acquisite, relative al design della mobilità e dei trasporti, nella pratica professionale. Avrà inoltre la capacità di identificare e analizzare le implicazioni economico-gestionali connesse alla definizione ed alla implementazione delle scelte progettuali. Avrà le competenze tecnico-professionali su metodi per la progettazione, valutazione e confronto di interventi e soluzioni di design sul sistema dei trasporti alle diverse scale territoriali ed ambiti di applicazione. |
Prerequisiti | Nessuno |
Metodologie didattiche | Lezioni frontali ed attività di laboratorio di progetto e sperimentazione in chiave sostenibile articolate nei seguenti moduli didattici: lezioni teoriche per 5 CFU, compresi seminari tenuti da esperti del settore; esercitazioni applicative ed attività progettuali per 3 CFU inerenti piani dei trasporti e soluzioni di design per la mobilità. |
Metodi di valutazione | Prova orale finalizzata ad accertare: il livello di apprendimento e conoscenza raggiunto circa le tematiche affrontate nell'insegnamento; la capacità di saper formulare esempi compiuti funzionali a descrivere concetti teorici complessi; la capacità di esposizione compiuta anche tramite l’utilizzo di terminologia tecnica appropriata; la capacità di risolvere problemi più o meno complessi ed innovativi. |
Altre informazioni | Nel corso delle lezioni verrà anche messo a disposizione del materiale di supporto, oltre ad una pagina Facebook dedicata al corso in continuo aggiornamento. |
Programma del corso | Il corso si articola in più moduli: |
English
Teaching language | Italian |
Contents | Today, "design" plays a central and ever-growing role in the planning of transport infrastructures and mobility services. Numerous realizations all over the world of stations executed with high artistic and architectural standards and/or high-quality and comfortable trains, planes, buses and ships with which we usually move. Despite this, the culture and professional practice of "measuring" the hedonic value of beauty and design in transport is still not widespread, also to better plan, and therefore justify from an economic-financial point of view, these realizations of particular value . Starting from these considerations, the course aims to train expert professions in quantifying the impacts (benefits) produced by the high-designed transport infrastructures and mobility services, also to better respond to the requests of market. Indeed, the course aims to provide tools and best practices for measuring the impact of transport design on mobility choices (e.g. how much more attractive a subway line with art stations is compared to a traditional one in terms of passengers transported and willingness to pay to use it) with a view to sustainable development, i.e. a more rational and justified use of infrastructure and mobility services (e.g. preferring quality public transport to the private car; buying electric and designer cars to the traditional and more polluting one). |
Textbook and course materials | Lecture notes shared during the course. For further details: Armando Cartenì, Processi decisionali e Pianificazione dei trasporti, Lulu International, 2017. ISBN 978-1-326-46240-6. |
Course objectives | The skills achieved by the student will comply with the qualifications defined by the EU. It is expected that the student will develop the learning skills that are necessary for further studies in design for innovation field, with particular reference to sustainable mobility and design of infrastructures and mobility services. The student will be able to apply the acquired technical-theoretical knowledge related to the design of transportation and mobility. He will also have the ability to identify and analyze the economic-management implications related to the different transport solutions (design). The skills achieved by the student cover the methods for the design, assessment and comparison of interventions on the transport system (plans) at different territorial scales. |
Prerequisites | No one |
Teaching methods | Lectures and laboratory activities articulated in the following modules: theoretical lessons, seminars and / or guided tours for 4 CFU; application exercises and design activities for 4 credits concerning transport plans and design solutions for mobility. |
Evaluation methods | Oral exam aimed at ascertaining: the level of learning and knowledge reached on the topics dealt with in teaching; the ability to know how to formulate completed functional examples to describe complex theoretical concepts; the ability to exhibit even through the use of appropriate technical terminology; the ability to solve more or less complex problems. |
Other information | During the lessons will also be made available on-line support material, aside from a Facebook page. |
Course Syllabus | The course is divided into several modules: |